In onze praktijken en op de site proberen we je zo goed mogelijk te informeren over de behandeling, het gebruik van een beugel en wat te doen bij eventuele problemen. Ook vind je hier antwoorden op veelgestelde vragen. Daarnaast kan je lezen wat een beugel kan doen voor kinderen, jongeren of volwassenen.
Stap 1: het consult
Tijdens het eerste bezoek (consult) bekijkt de orthodontist of tandarts voor orthodontie je gebit en gezicht en nemen jullie samen jouw wensen en die van je tandarts door. Je krijgt informatie over de mogelijkheden en wat in jouw situatie de beste keuze is. Natuurlijk kun je in dit consult ook al je vragen stellen. Als een beugelbehandeling mogelijk is, maken we een afspraak voor een uitgebreid onderzoek.
Stap 2: het onderzoek
Tijdens het onderzoek maken we röntgenfoto’s, dia’s (foto’s van het gezicht en de tanden) en afdrukken van het gebit. Ook vullen we een vragenlijst (anamnese) in. Op basis van deze informatie stellen we een persoonlijk behandelplan op.
Het behandelplan
Het behandelplan beschrijft de stappen die nodig zijn om je gebit te reguleren. Welke beugel past het beste bij jouw situatie? Zijn er alternatieven en zo ja, welke zijn dat? En wat houdt de beugelbehandeling in? Ook geven we een inschatting van de te verwachten behandelduur en geeft de behandelaar aan wat ongeveer de kosten zullen zijn. Ongeveer, want de totale behandelduur en kosten zijn afhankelijk van hoe de behandeling verloopt. Natuurlijk informeren we ook je tandarts over de geplande stappen.
Stap 3: het plaatsen
Na deze stappen, maak je een afspraak voor het plaatsen van een beugel. Hoe de behandeling eruit gaat zien, hangt af van het type beugel dat geplaatst wordt.
Stap 4: controle
De meeste beugels worden eens in de vier tot tien weken gecontroleerd. Vaak plaatsen we na afloop van de behandeling een retentiebeugel of spalkje om er zeker te zijn dat je tanden niet gaan verschuiven. Zo heb je een leven lang plezier van een mooi gebit en een stralende lach!
Medische gegevens
Voor ieders veiligheid verzoeken we je om ons steeds te informeren over medische bijzonderheden zoals medicijngebruik, zwangerschap, ziekte of een eventuele infectie.
Verzekeringsgegevens
Kun je bij je eerste bezoek je inschrijvingsbewijs van de verzekering en een geldig legitimatiebewijs meenemen? En ons daarover informeren als je tijdens de behandeling van verzekering wisselt?
Privacy en geheimhouding
Cliëntinformatie wordt niet aan derden doorgestuurd of medegedeeld zonder overleg met de orthodontist en medeweten van de cliënt. Alle informatie blijft binnen de praktijkorganisatie, behalve als het informatie betreft voor een specialist of huisarts die de informatie nodig heeft voor het medisch onderzoek (verwijzing) en na uw schriftelijke toestemming. Ook je gegevens die je invult op onze website worden zeer vertrouwelijk behandeld.
Patiëntendossier
Als patiënt bij TopOrtho heb je te allen tijde het recht om je persoonlijke gegevens in te zien. Inzage kan je gemakkelijk aanvragen middels een schriftelijk verzoek. Mocht het voorkomen dat het door ons verstrekte overzicht onjuistheden bevat en wil je iets laten wijzigen of verwijderen, geef dit dan schriftelijk aan bij jouw orthodontist.
Klanttevredenheid
We blijven graag op de hoogte van je vragen en wensen. Heb je een klacht? Meld die meteen bij de orthodontist of balieassistente. Als we je beter van dienst kunnen zijn, horen we dat graag. Jouw mening is belangrijk, want zo kunnen we onze zorg en dienstverlening aan jou en onze andere patiënten verder verbeteren.